1. Úvodní stránka
  2. Poznej Velké Meziříčí
  3. Zajímavosti z města
  4. Osobnosti
  5. Pilotní průkaz s československým pořadovým číslem 1 získal občan Velkého Meziříčí ing. Jan Čermák

Pilotní průkaz s československým pořadovým číslem 1 získal občan Velkého Meziříčí ing. Jan Čermák

Na počátku 20. století byly ještě idylické časy. Stačilo mít dostatek peněz a nadšení a dalo se dokázat i něco do té doby nevídaného. Když se Žanek Čermák, majitel Podhradského mlýna ve Velkém Meziříčí rozhodl, že bude létat, tak zkrátka létal.

První impuls k tomu získal v Praze, kde se v letech 1893 a 1895 zúčastnil letů balónem. Po několikaleté přestávce, kdy se věnoval jiným činnostem, vyrazil v roce 1910 do Francie. Zde absolvoval pilotní výcvik ve Farmanově letecké škole v Paříži, následně zakoupil letecký motor a hurá do Plzně, kde se na tamějším letišti v Borech pokoušelo vzlétnout plno nadšenců.

Již v dubnu 1910 vzlétl v Pardubicích, dalším centru českého letectví, ing. Jan Kašpar na zakoupeném letadle Blériot. Čermák spolu s konstruktéry Stano Bloudkem a Jaroslavem Potůčkem postavili letadlo vlastní, jednoplošník Racek, s nímž v listopadu 1910 Jan Čermák poprvé vzlétl.

Pak se však společníci rozešli a Čermák se i s motorem počátkem roku 1911 přesunul do Vídeňského Nového Města. Zde si nechal postavit letadlo Libella (Vážka), se kterým se pilně připravoval na pilotní zkoušku.

V polovině května však došlo k havárii, při které bylo pádem ze 180 metrů letadlo zničeno a sám Čermák zraněn. Urychleně nechal postavit nové letadlo, dvouplošník Libella II, s nímž ve dnech 6. a 7. července 1911 složil pilotní zkoušku. Stal se tak prvním Čechem, který získal mezinárodní pilotní diplom FAI. Ten mu byl vydán 14. 7. a měl rakouské pořadové číslo 23.

Po vzniku samostatného Československa mu jako uznání jeho zásluh byl v roce 1923 předán pilotní průkaz s československým pořadovým číslem 1.

Se svým letadlem pak Čermák v letech 1911 a 1912 podnikl turné po Balkáně, kde o něj byl velký zájem. Veřejné vzlety předváděl v Srbsku, Bulharsku, Rumunsku, Chorvatsku, Sedmihradsku a Uhrách. Jak psaly všechny tehdejší noviny, jeho specialitou byly hlavně střemhlavé a noční lety.

Ripp