Velkomeziříčské mosty

Přehrát zvukový komentář uložit do zařízení

Dálniční most Vysočina symbolicky jako poklička přikrývá údolí řeky Oslavy a spolu se zámkem vytváří charakteristický pohled na Velké Meziříčí. Stavba dálničního mostu přinesla městu kromě radikální proměny panoramatu i citelnou úlevu od tranzitní dopravy a několik technických „nej".
Most se stal nejvyšším mostem dálnice D1 s mostovkou ve výši 77 m a s délkou 425 m také druhým nejdelším mostem této české dopravní tepny. Vybudován byl v letech 1972-1979 podle projektu Antonína Pechala nákladem 182,8 milionů Kčs. Automobilové dopravě slouží již od listopadu roku 1978.
Vysočina je nepochybně nejnápadnějším a nejdůležitějším mostem ve Velkém Meziříčí, ale zdaleka ne jediným. Na území města a v jeho bezprostředním okolí se nachází 42 mostních staveb a město na soutoku řek je tak bezmála i městem mostů.
Dávno před dálničním mostem poutal pozornost tzv. Vysoký most, ležící na zaniklé silnici k Brnu a překonávající hluboké údolí Radslavického potoka. Jeho počátky sahají do první poloviny 16. století. V roce 1591 byl poničen povodní a následně obnoven pod vedením brněnského stavitele Antonína Vlacha, který kamennému dílu vtiskl jeho typickou výšku. Opravy po povodních v letech 1706 a 1740, stejně jako úpravy při zařazení mostu do trasy císařské silnice, doplňovaly mostní konstrukci cihlami. Most tak získal barokní ráz. Silniční dopravě sloužil do roku 1936 a v roce 1988 byl prohlášen kulturní památkou.

Víte, že nejstarší meziříčský most v Rakůvkách pamatuje vládu husitského krále Jiřího z Poděbrad?

Autor: Martin Štindl