Dálniční most Vysočina
U 144. km dálnice D1 překlenuje nejen zámecký park, ale i hluboké údolí řeky Oslavy jedna z nejvýznamnějších staveb na české dálniční síti - most Vysočina. S výškou 77,5 metrů se řadí mezi nejvyšší mosty na této dálnici a zároveň je i nejdelším v úseku mezi Prahou a Brnem.
Ve skutečnosti jsou zde dva souběžné ocelové mosty, každý určený pro jeden směr dálnice, stočené do mírného oblouku. Celková délka dosahuje 426 metrů a nosnou konstrukci tvoří spojité ocelové trámy, které leží na třech masivních betonových pilířích. Nosná konstrukce se montovala pomocí předsunuté metody, a to bez použití pomocného lešení. Trám byl rozdělen do 39 montážních sekcí, maximální hmotnost jedné sekce byla 80 t. Portálovým jeřábem byly sekce osazeny na pravý nebo levý most. Obě nosné konstrukce byly vzájemně propojeny montážními příčníky.
První historické úvahy o stavbě mostu se objevily již v období před druhou světovou válkou, kdy byly navrženy dvě trasy - severní a jížní. Severní trasa byla výhodnější a v roce 1959 se začala zpracovávat přípravná dokumentace. Projektovou dokumentaci ocelové konstrukce mostu zpracovaly Vítkovické železárny Klementa Gottwalda, n.p. Ostrava, v brněnské konstrukční kanceláři, kde hlavními projektanty byli Dr. Ing. Oldřich Holáň a Ing. Antonín Pechal. Souhrnné projektové řešení bylo dokončeno v roce 1971 a samotná svavba byla zahájena v dubnu 1972. Provoz na mostě byl zahájen o šest let později, 28. listopadu 1978.
Most Vysočina prošel několikrát během svého fungování rekonstrukcí. Nejvýznamnější proběhla v roce 2020 v rámci modernizace úseku dálnice mezi exity 141 a 146. Během těchto prací došlo k rozšíření mostovky v obou směrech, a to o 75 cm směrem do středového dělícího pásu. Původní mezera mezi oběma mosty, která měřila 1,5 metru, se tak zmenšila na pouhých 10 cm. Součástí modernizace byla i kompletní výměna povrchu, sanace spodní stavby a nová protikorozní ochrana.
Díky své výšce a poloze je most Vysočina neodmyslitelnou dominantou Velkého Meziříčí a oblíbeným místem pro fotografy.